Yoga voor zwangeren


Cursus Zwangerschapsyoga
In 7 weken word jij voorbereid op jouw bevalling. In alle drukte sta je stil bij het nieuwe leven in je buik. Yoga maakt je bewust van wat je voelt, zodat je met vertrouwen in je lijf de bevalling tegemoet gaat!

Wat komt er aan bod? Aandacht voor ontspanning in de zwangerschap, houding, adem, weeën opvangen, perstechniek, massage drukpunten en een praktische partner les. Je hoeft geen yoga ervaring te hebben om mee te doen.

De lessen zijn op donderdagavond 20.00-21.30 uur. Een blok gaat door bij minimaal 4 aanmeldingen.

Blok 1: 2 mei, 9 mei, 16 mei, 23 mei, 30 mei, 6 juni, partnerles in de week van 13 of 20 juni.
Blok 2: 15 aug, 22 aug, 29 aug, 5 sept, 12 sept, 19 sept, partnerles in de week van 26 sept.
Blok 3: 10 okt, 17 okt, 24 okt, 31 okt, 7 nov, 14 nov, partnerles in de week van 21 nov.

Cursus zwangerschapsyoga-intensive
Deze korte cursus zwangerschapsyoga, omvat 3 lessen van 2 uur en een partnerles. Daarin komt alles aanbod wat je nodig hebt om goed voorbereid, in vertrouwen, de bevalling tegemoet te treden.

les 1: Ontspanning, adem en houding.
les 2: Weeen opvangen.
les 3: Perstechnieken.
les 4: Partnerles.

Vrijdag 10.00-12.00 uur

De korte cursus wordt elke maand aangeboden, bedoelt om in de maand voordat je uitgerekend bent te volgen. Yoga ervaring is niet nodig.

Uitgerekende datum rondom juni: 3,10,17 mei, partnerles in de week van 24 mei.

Uitgerekende datum rondom juli: 31 mei, 7,14 juni, partnerles in de week van 21 juni.

Uitgerekende datum rondom augustus: 28 juni, 5,12 juli, partnerles in de week van 19 juli.

Uitgerekende datum rondom september: 16,23,30 augustus, partnerles in de week van 7 september.

Uitgerekende datum rondom oktober: 6,13,20 sept, partnerles in de week van 27 september.

Uitgerekende datum rondom december: 1,8,15 nov, partnerles in de week van 22 november.

 

Profielfoto_Janneke

Bewust worden

Zwangerschap en bevallen gaan over loslaten en overgave aan dat wat de natuur van je vraagt.

Yoga voor zwangeren geeft ruimte voor fysieke, emotionele en geestelijke ontwikkeling.

Het doen van yoga hangt onvoorwaardelijk samen met een innerlijk beleven, met het richten van bewustzijn. Moeder en kind staan op de drempel van iets nieuws; hét moment om tot diepe inzichten te kunnen komen. Uit eigen ervaring weet ik dat het een periode kan zijn waar emoties zo dicht aan de oppervlakte liggen dat je er niet aan ontkomt ze aan te kijken. Patronen en gedachten, de relatie met je moeder, de verhouding met je partner en jouw eigen veranderende geheel in samenspel met dat mooie nieuwe leven in jou. Er kan zo veel getransformeerd worden in deze bijzondere negen maanden. Yoga voor zwangeren sluit aan bij de behoefte die overgangsfase bewust te beleven. Het geeft je de gelegenheid om hand in hand met praktische oefening, ‘de diepte’ in te gaan.

Praktische oefening

Een les bestaat uit fysieke houdingen, die je lijf soepel en sterk maken.

Ademhalingsoefeningen zorgen er voor dat je aandacht bij de beweging houdt. Je leert loslaten wat je in het moment niet nodig hebt. Dat zorgt voor ontspanning en nieuwe energie. Het opvangen van weeën, ‘puffen’ en perstechnieken, het komt allemaal aanbod. Je leert je lijf kennen, zodat je in vertrouwen de bevalling te gemoed kan gaan. Natuurlijk is er ruimte voor het stellen van vragen. Het is belangrijk dat iedere zwangere uit de les kan halen wat zij en haar kindje op dat moment nodig hebben. Zoals ook de bevalling een samenspel is tussen moeder, kind en de natuur.